Yhteisen hyvinvoinnin puolesta

Ympäristö- ja turvallisuusnäkökohdat ovat olleet historiamme alusta asti tuotteidemme kehittämisen, valmistamisen ja markkinoinnin keskeisiä tekijöitä. Yhteiskuntavastuullisena yrityksenä pidämme huolta henkilöstöstä, asiakkaista, talou­desta, ympäristöstä sekä tuotteiden laadusta ja turvallisuudesta. Noudatamme kaikessa toiminnassamme kansainvälisiä vastuullisuussuosituksia.

Uskomme, että pienilläkin teoilla on merkitystä. Olemme rakentaneet Venäjän-tehtaan henkilöstölle asuntoja sekä heidän lapsilleen päiväkodin. Vuonna 2011 tuimme tulevaisuuden huippuosaamisen kehittämistä lahjoittamalla suomalaisten yliopistojen toimintaan 300 000 euroa. Toimimme kummiyrityksenä Nokian Taivalkunnan yrittäjyyskasvatuspainotteiselle koululle. Yritysyhteistyön lisäksi turvasimme syksyllä pienten oppilaiden koulutietä lahjoittamalla heille turvaliivit. Tuemme myös erilaisia urheilutapahtumia, joista etenkin suopotkupallo ja umpihankifutis edustavat samaa pohjoista kekseliäisyyttä, joukkuehenkeä ja yrittäjyyttä kuin meillä on Nokian Renkaissa.

Pohjoismaissa vuonna 2011 lanseeraamamme kaikille avoin Hakkapedia-palvelu on liikenneturvallisuuteen keskittyvä jatkuvasti kehittyvä interaktiivinen karttapalvelu. Se kertoo käyttäjilleen vaaralliset tienpätkät, tuoreet tietyömaat sekä muut yllättävät olosuhteet, jotka koettelevat tien käyttäjien turvallisuutta ja kärsivällisyyttä. Olemme myös osakkaana Suomen Rengaskierrätys Oy:ssä, joka hoitaa keskitetysti käytettyjen renkaiden keräyksen ja hyötykäytön Suomessa.

Konsernissamme työskentelee jo lähes 4 000 henkilöä ympäri maailmaa. Olemme aina pitäneet tärkeänä toimia eettisesti ja moraalisesti oikein muut huomioiden. Vuonna 2011 kävimme läpi yhtiömme pelisääntöjä, ohjeita ja toimintatapoja luoden niistä koko konsernia kattavan eettisen menettelyohjeen. Olemme jo useita vuosia noudattaneet näitä periaatteita, kuten hankkineet raaka-aineet kansainvälisesti luotettavilta toimittajilta ja tuotteiden hankintaprosessin aikana selvittäneet toimittajien sitoutuneisuuden myös ympäristöasioiden hoitamiseen. Yhteisten eettisten ohjeiden tarkoituksena on tukea entistä paremmin hyvää yrityskansalaisuutta ja kestävää kehitystä.