Tuotekehitys ja testaus

Uusia keksintöjä

 Sohjolinko - Turvallisuutta sohjokelille

Sohjolinko

Sohjo on autoilijalle vieläkin vaarallisempi elementti kuin jää tai vesiliirto. Kuviopalan etureunan viisto porrastus tehostaa märkä- ja jääpitoa. Sohjolinko nimensä mukaisesti linkoaa veden ja sohjon pois Nokian WR D3:n urista, mikä torjuu tehokkaasti sohjo- ja vesiliirtoa.


3D-lukkolamelli - Täsmällistä ajettavuutta

3d lukkolamelli

Lamelli lukitsee Nokian WR A3:n ulkopuolen olka-alueen kuviopalat tiekosketuksessa yhteen, mikä jämäköittää rakennetta ja parantaa ajettavuutta. Palat eivät pääse liikkumaan ajettaessa vaan tukevat toisiaan. Lamellien turha liike vähenee, minkä ansiosta rengas kestää pidempään heikkojenkin tieolojen rasitukset.

Dry Touch -imuputkilamelli - Maksimoi märkäpidon

Dry touch

Ainutlaatuinen imuputkilamelli imaisee veden tehokkaasti renkaan ja ajoalustan välistä ja ohjaa sen pääuriin. Näin Nokian Hakka Blue saa mahdollisimman laajan kosketusalan ja pitävän otteen kuivemmasta ajoalustasta. Lamellimuotoilu takaa hyvän märkäpidon myös kuluneena. Pohjaosastaan suuremman lamellin uratilavuus kasvaa renkaan kuluessa.


Tiesitkö_ERA

ERA (Electric Race About) on Helsingin ammattikorkeakoulu Metropolian opiskelijoiden rakentama, katukäyttöön rekisteröity sähköauto. Se kuluttaa äärimmäisen vähän energiaa, vain 14,5 kWh sadalla kilometrillä, mikä vastaa 1,6 litraa polttoainetta, eikä se aiheuta lainkaan CO2 -päästöjä. Kevyttä rullausta kiihdyttävät nopeaan ajoon kehitetyt Nokian Z G2 -renkaat. 

Auto kiihtyy kuudessa sekunnissa nollasta 100 km/h ja sen huippunopeus on 244 km/h. Täysverisen urheiluauton ura sähköautojen ralliteillä käynnistyi voitokkaasti: toinen sija Automotive X-prize 2010 -kisassa USA:ssa ja voitto Michelin Bibendum Challenge 2011 -kilpailussa Saksassa. Renkaiden merkitys sähköautoissa on suuri, sillä ne kuluttavat huomattavasti sähköautojen energiaa. Mitä matalampi on renkaiden vierintä­vastus, sitä laajempi on sähköautojen toimintasäde. Renkaiden tuotekehityksen suurimpiin haasteisiin kuuluu taito yhdistää matala vierintävastus renkaiden turvallisuusominaisuuksiin.