Toimintaympäristö

Nokian Renkailla kolme vahvaa alueellista tukijalkaa

Pohjoismaissa vakaa asema

Vuonna 2011 Nokian henkilöautonrenkaiden liikevaihdosta noin 38 % tuli Suomesta, Ruotsista ja Norjasta. Yhtiö on sekä markkina- että hintajohtaja Pohjoismaissa. Näissä maissa myydään vuosittain yhteensä noin 10 miljoonaa henkilö- ja jakeluauton rengasta, joista noin 6 miljoonaa on talvirenkaita. Markkinat kasvavat yleensä 1–3 % vuodessa ja kilpailevia tuotemerkkejä on noin 80. Näissä maissa on talvirengaslaki, joka edellyttää talvirenkaiden käyttöä talven aikana.

Venäjällä valtava kasvupotentiaali

Nokian Renkaat on markkinajohtaja ja suurin premium-renkaiden valmistaja Venäjällä. Vuonna 2011 Venäjän ja IVY-maiden osuus nousi 27 %:iin Nokian Renkaat -konsernin liikevaihdosta. Venäjällä ei ole talvirengaslakia, mutta ilmastolliset olosuhteet Nokian Renkaiden toiminta-alueilla edellyttävät talvirenkaiden käyttöä talvikeleillä. Vuonna 2011 Venäjällä myytiin arviolta 36 miljoonaa henkilö- ja pakettiauton rengasta. Markkinan arvioidaan kasvavan 15–20 % vuosittain.

Keski-Eurooppa vahvassa nousussa

Yhä laajentuvat rengasmarkkinat ja talvirengaslainsäädännön yleistyminen ovat nostaneet myös Keski-Euroopan yhdeksi Nokian Renkaiden tärkeimmistä kasvualueista. Euroopan markkinan koko, poislukien Pohjoismaat, oli noin 270 miljoonaa henkilö- ja pakettiauton rengasta vuonna 2011. Kokonaismarkkinan kasvu on hidasta, mutta talvirenkaiden osuus lisääntyy vauhdikkaammin. Nokian Renkaat räätälöi renkaansa erilaisten markkina-alueitten kuluttajien tarpeita vastaaviksi. Keski- ja Itä-Euroopan talvikeleille suunnitellut kitkarenkaat, samoin kuin kesärenkaat, poikkeavat oleellisesti yhtiön ydinmarkkinoilla myytävistä tuotteista.